animasjon

I tre uker har vi jobbet med å lage animasjonsfilm. Oppgaven var å velge mellom forskjellige oppgaver som gikk ut på å opplyse og oppfordre folk (spesielt skoleelever) til å kaste mindre mat, for nå kaster vi rundt 25% av all maten vi kjøper mens 30 000 barn dør av sult hver dag. Oppgaven jeg valgte var "Du skal lage en animasjonsfilm som skal brukes i en informasjonskampanje som retter seg mot elever i ungdomsskole og videregående. Filmen skal ha fokus på konsekvensene av at vi kaster mye mat. Filmen skal inneholde faktaopplysninger som omhandler denne utfordringen", og nedenfor er mitt resultat.


Som jeg blogget om i forrige innlegg var planen min å lage stop motion med bilder jeg hadde tatt selv, med en pizza som ble delt, to stykker ble nesten spist opp og restene kastet, og det som var igjen av pizzaen var som pacman som spiste opp jordkloden. Jeg bestemte meg for å heller tegne i illustrator istedenfor å ta bilder, for jeg tenkte jeg heller ville prøve på noe nytt i motsetning til å bare ta bilder. Animasjon kan være mye forskjellig, alt fra cutout til stop motion til tegnet animasjon, og det er rett og slett en illusjon av bevegelse som oppstår når en viser stillestående bilder fortløpende etter hverandre. 

Å lage en animasjon i motsetning til en vanlig filmet film med mennesker og ekte omgivelser kan faktisk være lettere å nå ut, for selv om det kan være en seriøs film gir det ofte et mindre seriøst uttrykk som gjør at flere unge vil se det, sånn som denne filmen. Den er kort, inneholder den viktigste informasjonen i begynnelsen, viser en kort animert film og avslutter med tips og oppfordringer.

MEK
Prosessmodellen er en enkel modell for å kunne skille ut de ulike elementene i en kommunikasjonsprosess. 
Sender -> budskap -> mottaker
I mitt tilfelle er det rett og slett bare jeg som er senderen, men jeg kunne for eksempel valgt å lage filmen som om det var fremtiden i våre hender for eksempel som var senderen. Budskapet mitt går på å kaste mindre mat og å heller spise opp, og mottakerene er målgruppa mi, som var ungdomsskole- og videregåendeelever.


Tekstmodellen beskriver mottakerens forståelse av budskapet. Når man leser en tekst gjør man en tolkning, og man møter teksten med egne erfaringer og opplevelser. Denne modellen består av beskrivelse, utbreding, tolkning og vurdering. Filmen min starter med noen korte informasjonssetninger om hvor mye vi kaster mens det er så mange mennesker som dør av sult. Siden det er kort og enkel informasjon og selve filmen begynner ganske raskt, tror jeg det er større sjangs for at målgruppa vil se filmen.

I beskrivelsen bruker man en denotativ måte å beskrive analyse objektet på. Denotativ vil si at man skriver bare det man ser. Det andre punktet er utbredning. Her skal man forklare ting på en konotativ måte, som vil si mer utbredning av tankene og et større aspekter av selve meningen med filmen er. Hvordan man opplever og tolker filmen er helt opp til hver enkelt. Ofte blir det tradisjonelle satt opp med det moderne.
Til slutt kommer vurderingen Når budskapet fram i denne filmen? Er det støy i kommunikasjonsmodellen? Dette er spørsmål som blir gjevnlig brukt i vurderingen.

MED
Komposisjonsprisippene blir ofte forkortet til KEBB og består av kontrast, enhet, balanse og bevegelse. I begynnelsen er det en kontrast mellom sangen og teksten. Sangen er egentlig veldig glad i motsetning til teksten, og jeg valgte det for det passer bedre til hele filmen, og det skaper ikke en trist stemning, men heller en optimistisk "you can do this"-stemning. Andre kontraster er hvit skrift til den mørke universbakgrunnen jeg laget, og pizzaen og jordkloden er også i kontrast til bakgrunnen. Det er en enhet i filmen med den samme teksttypen (bebas neue) og hvit skrift gjennom hele filmen, sangen går gjennom hele filmen med lydeffekter oppå, og bakgrunnen forandrer seg ikke (med unntakk av siste delen). Balansen blir skapt med at mens bildene beveger seg, står bakgrunnen i ro, og teksten holder seg på samme plass og ikke at den er til venstre først, så langt oppe til høyre osv. Hvor jeg plasserte pizzaen i forhold til jordkloden skaper også en balanse, og akkuratt det går også mye på bevegelse, naturligvis. Samme med hvordan stykkene ble spist opp og lignende. Jeg synes også hvor lenge teksten min var på hvert "bilde" var bra med timing, for jeg tror de fleste rekker å lese teksten før det kommer noe nytt, men dette kan også skape støy i budskapet, dersom folk ikke får med seg alt som står.

MEP skriver jeg i et eget innlegg på tirsdag, for storyboardet mitt ligger på skolen, og da skriver jeg heller et samlet innlegg på hvordan planleggingen og lagingen foregikk.

02 December 2012

Post a Comment